Recensie ReVamp + Morning - De Kelder

Vrijdag 7 mei vond het eerste cluboptreden plaats van de nieuwe band ReVamp. In De Kelder in Amersfoort speelde die avond in het voorprogramma de band Morning. Voor hen was het ook een speciale avond, want de band kondigde (zoals vorige week al op hun website te lezen was) het afscheid aan na 10 jaar spelen. Na vanavond zouden er nog maar vijf shows op het programma staan.

De aftrap voor de band begint goed, de zaal is al redelijk gevuld. Het is de eerste keer dat ik deze band hoor en de eerste twee nummers zijn naar mijn mening weinig boeiend, maar gelukkig is de rest van de set wel wat interessanter. Zangeres Saskia van Heugten klinkt erg goed bij stem, perst er moeiteloos een geweldig geluid uit en dat blijft de rest van de 45 minuten durende set zo. Ook het spel van drummer Jim van de Kerkhof is een genot om naar te kijken en luisteren. Halverwege de set echter lijkt één van de gitaristen, Bas Rensen, niet meer te horen. De problemen blijven en een duidelijk gefrusteerde Rensen laat merken dat hij hier niet blij mee is. De uiting komt, hoewel deels begrijpelijk, toch wat onprofessioneel over en blijft de rest van het optreden merkbaar. Behalve eigen nummers speelt Morning ook nog een cover, "The memory remains" van Metallica. Niet echt een bijzondere cover, maar wel goed uitgevoerd. Ondanks de kleine problemen speelt de band een zelfverzekerde, strakke show en is het toch jammer zo'n talentvolle groep uit elkaar te zien gaan.

ReVamp, met ex-After Forever zangeres Floor Jansen, speelt vanavond meer dan een uur en vijftien minuten. De set bestaat daarbij vooral uit nummers van het album dat eind deze maand uit zal komen. Floor Jansen is wat stem betreft zoals altijd uitmuntend in vorm. Naast de verschillende variaties die al bij After Forever te horen zijn geweest probeert ze vanavond ook de gruntstukken van Björn 'Speed' Strid (Soilwork) van het album zelf te doen. En dat gaat haar erg goed af (zo blijkt ook duidelijk uit de reacties uit de zaal). Ook gitarist Jord Otto waagt zich aan de zangstukken die op het album gedaan worden door Russell Allen (Symphony X), maar is helaas niet erg goed te horen. Dat is jammer want dit had heel goed kunnen klinken. Tijdens het eerste nummer wordt de band bijgestaan door George Oosthoek (ex-Orphanage).
De nieuwe muziek van ReVamp zal de fans van After Forever goed bevallen, omdat het precies in hetzelfde straatje ligt. Het nummer "Head up high", welke al online ter beschikking gesteld was, wordt met gejuich ontvangen. De band speelt zelfs nog twee nummers van After Forever; "Energize me" en "Face your demons". De nieuwe nummers geheel beoordelen bleek erg lastig. Door het overvolle geluid waren de details van beide gitaristen niet te horen en was het dus moeilijk na te gaan hoe het straks op het album zal klinken. Op af en toe de drums na klinkt het verder allemaal wel superstrak en zet ReVamp een erg goede show neer. Enige minpuntjes in de setlist zijn de pianoballad die toch wel een beetje een dooddoener was in de stevige set en de Lady Gaga cover "Bad romance". Er zijn zoveel bands die momenteel Lady Gaga coveren en deze cover was weinig bijzonder.

Dat terzijde steekt dit voor een tweede show (eerste was het bevrijdingsfestival) nu al erg goed in elkaar, de band lijkt echt een goede, op elkaar ingespeelde groep. ReVamp neemt plaats achter het stuur waar After Forever uitstapte en dendert net zo hard weer verder. Dit kan nog heel leuk gaan worden!