Recensie My Favorite Scar + My Propane

Op 29 oktober mocht My Propane de avond aftrappen in Atak in Enschede. De vier heren timmeren behoorlijk aan de weg. De laatste keer dat ik ze gezien had, had ik in mijn recensie twijfels of zij wel het voorprogramma moesten zijn van de bands die destijds speelden, omdat het nog wat amateuristisch over kwam. De band is daar duidelijk in gegroeid. De "The Joker"-schmink is (gelukkig) weg. My Propane pakt het serieus aan qua muziek en uitvoering, maar er is een minpuntje: de frontman. Na het eerste nummer geeft hij namelijk al aan dat het succes van de avond deels de verantwoordelijkheid is van het publiek en dat het niet (alleen) aan de band zelf kan liggen. Tijdens de set haalt hij dat meerdere malen aan en spreekt ook groepjes mensen in de zaal persoonlijk daarop aan (die misschien alleen voor de hoofdact komen). Ik had liever gezien dat de zanger zich gewoon bezig hield met de nummers en zijn band in plaats van wat het publiek aan het doen is (zoals rustig een biertje drinken met je vrienden).

De hoofdact vanavond is My Favorite Scar. Ik keek zeer uit naar het album, maar toen ik deze hoorde zakte dat geheel in. Het album klonk glad en 'soft'. Hoe anders is dit op het podium! De band knalt en rockt aan alle kanten, en zet een stevige, zeer vermakelijke show neer. De band komt sympathiek over en speelt met overtuiging de ene na de andere track van hun recente album. Het geluid live is heavier dan op de plaat, de gitaren hakken wat meer, en de zang is hier en daar net wat rauwer. Dat rauwe randje is wat deze band juist interessant maakt en wat op het album toch hier en daar wat mist. Maar My Favorite Scar is niet één en al rauw, wanneer zij hun semi-akoestische gitaren te voorschijn halen voor de Alanis Morissette cover "Uninvited". Geen persoonlijke favoriet, maar wel goed uitgevoerd. Als de zanger Jay tijdens één van de nummers zijn hoofd stoot aan één van de gitaren raakt hij gewond en stroomt het bloed langs zijn gezicht naar beneden. Hij zingt eerst het nummer uit, laat zich dan verzorgen en komt terug voor de rest van de set. De band sluit af met de single "Rain". Een uitstekend optreden van deze Nederlandse rockband!

Setlist My Favorite Scar
01. Liberty is dead
02. Waste