Review Stone Sour in Tivoli

Tivoli, Utrecht - 31 mei

Zodra Stone Sour begint met spelen gaat het publiek uit zijn dak in Tivoli. De aankondiging dat het voorprogramma (dat niet eens op de website van Tivoli vermeld stond) is afgelast heeft ook vast niemand treurig gestemd. Met het eerste nummer ‘30-30-150’ is meteen de toon gezet voor de rest van de avond. Het duurt wel tot na het tweede nummer, ‘Come what(ever) may’ voordat het geluid helemaal klinkt zoals het hoort, maar daarna is het de hele avond genieten. Zanger Corey Taylor schreeuwt weer vol overtuiging zijn teksten het publiek in. Hij laat zich wederom zien als een volleerd showman. Na ieder nummer verschijnt er een enorme grijns op zijn gezicht, gepaard met uitspraken als: “You are fucking unbelievable” en “We will never forget this!” Waar dit bij sommige bands vervelend zou worden, komt Corey ermee weg. Want waar al dit gepraat tussendoor meestal niet zo boeiend is, is Corey af en toe echt grappig. Wanneer het publiek weer eens luidruchtig haar goedkeuring geeft de frontman aan: “You have got to calm down! Really. You have got to calm down!” Wat natuurlijk alleen maar meer geschreeuw oplevert. Even later klinkt er een schreeuw uit de zaal van een mannelijke bezoeker, van wie de stem overslaat. Hierop komt het antwoord: “Are you okay man? It sounds like someone kicked you in the nuts”.
Maar naast al dit publiekelijke vermaak zet Stone Sour weer een vette show neer, met vooral nummers van het laatste album, maar ook ‘klassiekers’ als ‘Bother’ en ‘Take a number’. Na als afsluitende nummers ‘Hell and Consequences’ en ‘Get Inside’ te hebben gespeeld kan het publiek met een bevredigend gevoel huiswaarts te keren, na de belofte gemaakt te hebben bij een volgend optreden van Stone Sour in Nederland aanwezig te zullen zijn.

Nicole Horstman