Review Superbutt in Metropool

Gisteravond speelden in het kader van “popbelang” drie bands in Metropool, Hengelo. Als eerst was het de beurt aan de band Deliberate Jeopardization. Niet echt een pakkende bandnaam en ik had ook nog nooit van deze band gehoord. Het Metropool was dan ook nog maar amper gevuld toen deze band aan hun set begon. DJ speelt screamo met cleane zang erdoor. De screams waren helaas niet zo goed te verstaan als op de nummers op de myspace-site van de band. Ondanks dat het publiek niet echt mee ging gaf de zanger zich wel 100%. Verrassend (maar of dat ook positief is...) was dat hij zelfs een paar keer de zaal in sprong om recht voor je gezicht te schreeuwen.

Daarna is het de beurt aan Non-Divine. Tijdens het opbouwen wordt er hier en daar al wat raar gekeken als blijkt dat ieder bandlid een ventilator voor zich heeft staan om het haar maar leuk te laten wapperen. Of dat nu professionaliteit is of wat anders moet nog blijken. (Bij Floor van After Forever staat het wel leuk). Ik luister momenteel naar de nummers op Myspace, maar zoals het hier klinkt klonk het gisteravond absoluut niet. De zang was af en toe behoorlijk vals en alles klonk eigenlijk hetzelfde. De band verschijnt in witte outfits met patiëntnummers erop. Je verwacht dan een industrial band of iets dergelijks. Daarbij is het erg vervelend dat de band tijdens de optreden constant aan het poseren is voor de fotograaf die er rond liep. Daarbij laat Non-Divine nog weten dat zij de metalbash heeft gewonnen (3 jaar geleden) en dat hun CD in de Aardschok CD van de maand is geworden (een jaar geleden). Dat is wel heel knap natuurlijk, maar die attitude er omheen tijdens het optreden hoeft er echt niet bij.

Gelukkig is er nog 40 minuten tijd aan het einde van de avond (waarom zo kort?) voor de band waar de meeste mensen voor lijken te zijn gekomen: Superbutt. Deze Hongaren zijn wel vaker in Nederland te vinden. Een half jaar geleden werd hun concert in Nederland afgelast, maar nu stonden ze er wel. De band bracht in 2006 het album “Black Soup” uit en liet daarmee zien behoorlijk gegroeid te zijn. Natuurlijk is nu-metal al een paar jaar geleden afgeschreven, maar de nummers van Superbutt staan altijd gegarandeerd voor wat headbangers en meezingers. Voor de reusachtige zanger lijkt het podium bijna te klein. Opvallend is dat hij er tijdens de set aardig wat screams doorheen gooit, wat ik bij Superbutt nog niet veel eerder gehoord heb (zeker niet op het album). Misschien wel een indicatie voor het volgende album van de band. Na 40 minuten zit het er helaas op voor de band. Er wordt nog één nummer ("Pioneer") toegift gedaan en dan is het weer voorbij. Maar niet getreurd, over een half jaar zijn ze waarschijnlijk wel weer terug.

Myspace - Deliberate Jeopardization
Myspace - Non-Divine
Myspace - Superbutt