Review Volbeat in de Melkweg

September vorig jaar stonden de Deense band Volbeat ook al in de Melkweg, maar toen was ik bij Wir Sind Helden die die avond in Paradiso speelden. Ditmaal was ik er wel bij, in een uitverkochte Melkweg.

Het voorprogramma bestond uit twee bands. Als eerste de band President Evil uit Bremen, Duitsland. Deze vijf mannen klinken zeer Amerikaans en de zanger ziet er zelf ook uit alsof hij uit de Bay Area is weg komen lopen. Zijn ruige vocalen klinken zeer goed en dat blijft de hele show zo. President Evil maakt het geluid van de CD zeker waar op het podium. De muziek klinkt zeer energiek en de band lijkt er veel lol in te hebben. De rock is recht toe recht aan. Je kunt enkele nummers hier beluisteren. Zeker een band om in de gaten te houden.
Gaat het bij President Evil nog voornamelijk om een mix van rock en rock ’n roll, bij de tweede band Kayser is het metal wat de klok slaat. De strakke riffs en solos van beide gitaristen vliegen je om de oren. Het klinkt allemaal niet bijster origineel, maar wel erg professioneel. De nummers zijn vooral erg ritmisch met veel hakkende riffs, eigenlijk bijna het tegenovergestelde van Volbeat waar het toch vooral om het melodieuze gaat. Je kunt hier enkele nummers beluisteren.

Dan is het de beurt aan de hoofdact voor die avond Volbeat. Duidelijk de band waarvoor het publiek gekomen is. De band speelt in anderhalf uur een gevarieerde set van ‘oude’ nummers (van hun twee albums), maar ook enkele nieuwe nummers en de cover: “I only wanna be with you”, welke ook op het album “The strenght...” uit 2001 staat. In april komt Volbeat met een nieuw album en daarvan speelden zij alvast twee nummers. De eerste indruk was dat deze nummers iets rustiger zijn dan het materiaal dat we gewend zijn van ze, hoewel één van de nummers redelijk heftig eindigde.
De muziek van Volbeat klinkt lekker groovend en Michael Poulsen is (as usual) goed bij stem. Zijn stem is uiteraard ook wel één van de succesfactoren van de band. Tijdens de set deelt hij graag zijn Jack Daniel’s met het publiek. Tevens worden fans het podium op getrokken om mee te zingen met het laatste nummer. Het feit dat Volbeat tegenwoordig dus volle zalen trekt zou misschien wel kunnen betekenen dat hun volgende album tot een grote doorbraak ook buiten Denemarken zou kunnen leiden (mocht daar nog geen sprake van zijn). Ik verwacht dan ook dat het niet lang zal duren voor we deze band weer terug zien in Nederland.

Myspace - Volbeat

3 opmerkingen:

Anoniem zei