Recensie: No Use For A Name en Only Crime in Atak

De avond in het nieuwe Atak in Enschede wordt geopend door Wreckyard, een lokale band die vorige jaar haar debuutalbum “Dawn” uitbracht. Wreckyard speelt pop-punkrock zoals het hoort te klinken. Lekkere strakke gitaarpartijen met hier en daar typerende dubbele vocalen. Ik heb de band vaker zien spelen, maar vanavond straalt het er helaas niet echt vanaf. Vooral de zanger/bassist klinkt op de momenten dat de gitaren stilvallen en hij alleen moet zingen erg zwak. Normaal gesproken vind ik dit een leuke band om te zien, maar vanavond was het helaas niet de moeite waard.

Wreckyard wordt gevolgd door Only Crime uit de VS. Deze band speelt hardcore punk met hier en daar ontoegankelijke en onverwachtse breaks en ritmes. Hierdoor is de muziek van de band niet altijd even toegankelijk (zoals die van Wreckyard en zoals later blijkt No Use For A Name wel is). De zanger van Only Crime is Russ Rankin, ook bekend als zanger van Good Riddance. In 2007 bracht de band haar album “Virulence” uit, waarna er enkele wisselingen waren in de line-up. Daar is echter weinig van te merken vanavond.
Het podium in Atak lijkt de band in het begin wat klein (het was ook in de kleine zaal). De band speelt nummers van zowel het album “To the nines” als van het album “Virulence” waaronder tracks als “Take me” en “Just us”. Helaas is Only Crime na minder dan een half uur alweer vertrokken. Ik had toch wel iets meer willen zien van deze ‘supergroup’ (gitarist speelde in Bane en Converge, de andere gitarist in Modern Life Is War, en de drummer in Descendents en Black Flag). Desondanks heb ik mij een half uur lang goed vermaakt met deze energieke band.

Het publiek is duidelijk gekomen voor No Use For A Name en breekt dan ook helemaal los vanaf het eerste moment dat de band haar gitaar aanslaat. De band vuurt de ene naar de andere punkrock song op het publiek. Tijdens een stempauze grapt de zanger dat zij alles zullen spelen wat ze hebben uitgebracht. Dat zou met 8 studio albums een aardige avond geweest zijn. NUFAN komt toch behoorlijk ver in de 75 minuten dat de band op het podium staat. Ook NUFAN klaagt/grapt over het kleine podium, maar dat weerhoudt de band er niet van een redelijk energieke show weg te geven. Ook weet de band het publiek er goed bij te betrekken. Zanger Tony Sly klinkt het eerst nummer nog even wat twijfelachtig, maar trekt dat al snel helemaal recht en klinkt de rest van de avond erg goed bij stem. NUFAN speelt tracks van zowel het meest recente album (“The feel good record of the year”, 2008) als ouder werk. Ook wordt Russ Rankin er nog bij gehaald om een kerstnummer te zingen. Uiteindelijk zal de band naar schatting toch zo’n 20 á 25 nummers gespeeld hebben. No Use For A Name is zeker de moeite waard als je zin hebt in een avondje crowdsurfen, circle pits en energieke punkrock.

1 opmerking:

ZTR zei

Leuke review! Maar wat een huilers over dat podium, want zijn dat nou voor neppunkers :P