Recensie Sick Of It All, Backfire, Human Demise, Strike First - Metropool

Het poppodium Metropool in Hengelo heeft een nieuw pand en daarom moest het oude pand in stijl afgesloten worden. Dat werd gisteravond gedaan met een avond stevige hardcore.

De aftrap was voor Strike First uit Gelderland. De band oogt nog jong, maar bestaat al zo’n zes jaar. Strike First laat in haar nummers veel verschillende invloeden uit de hardcore stromen horen, met af en toe zelfs metal-achtige riffs. De set is gevarieerd en is daarom ook erg toegankelijk voor mensen die de band voor het eerst horen. Zanger Robin klinkt goed bij stem en verrast zelfs tijdens de Life Of Agony cover “River runs red”, welke goed past binnen de set. De band speelt in totaal bijna een half uur en laat een erg goede indruk achter.

De tweede band is Human Demise. De band speelt superstrakke riffs waarover zanger Maurice zijn teksten schreeuwt. Het geluid in Metropool is (zoals gewoonlijk) weer super, waardoor beide gitaristen goed van elkaar te onderscheiden zijn. Voor de liefhebbers is Human Demise waarschijnlijk wel erg interessant, ik pik wat positieve geluiden op van wat mensen naast mij die erg onder de indruk zijn. Het hele gebeuren komt op mij wat ééntonig over. De band is erg serieus en speelt de ene track na de andere en dat lijkt dan ook eigenlijk wel de hele show te zijn. Hoe anders is het bij de volgende band, Backfire. Deze band maakt er een echt hardcore feest van. Zanger Patrick weet het publiek goed te bespelen, laat mensen meezingen en zorgt ervoor dat iedereen het naar zijn zin heeft. De eerste echte circle pit barst dan ook los. Waar de vorige twee bands vooral erg serieus aan spelen zijn lijkt het bij Backfire gewoon allemaal wat relaxter. Vooral bij het nummer “Still dedicated” gaat het publiek helemaal los. De band neemt aan het einde iets van vier of vijf keer afscheid en blijft maar steeds nog een nummer spelen en dat alleen maar mooi ook, want Backfire is genieten van begin tot einde.

Sick Of It all start iets voor middernacht met “Good lookin’ out”. Direct is de sfeer gezet voor de rest van de avond. Ook Sick Of It All staat garant voor een hardcore feest van puur vermaak en daar is vooral frontman Lou verantwoordelijk voor, die zoals bekend wel van een grapje houdt (zelfs over Michael Jackson) en zorgt dat iedereen meezingt. Er wordt veel met het publiek gespeeld terwijl de beste meezingers voorbij komen zoals “Step down”, “Injustice System!” en van het meest recente album “Uprising nation”. Het publiek wordt gesplitst om “Die alone” van “Death to tyrants” tegen elkaar te zingen en later volgt uiteraard een ‘wall of death’. De band staat ook nog een paar keer stil bij het feit dat dit de laatste avond is in Metropool, oa. met een massale ‘fuck you’ naar de buren met de deuren open. Naast de eerder genoemde tracks speelt Sick Of It All ook tracks als “Built to last”, "Goatless", “Call to arms”, “Machete”, “Take the night off” en sluit de band de set van ongeveer een uur af met “Us vs. them”, die uiteraard massaal meegezongen wordt.

2 opmerkingen:

HUANSOAHN zei

hey man I just read your news on the §inches of blood b side NOCTURNAL COMMAND.I just wondered if you downloaded this track back then because its unavailable and I searched my ass off for it!