Recensie Delain, Cardamon, LastDayHere - Tivoli

Het was gisteravond een thuiswedstrijd voor de bands Cardamon en Delain in Tivoli De Helling in Utrecht. Vreemde eend in de bijt was de band LastDayHere uit Slovenië. Een gesprek met de zanger leert mij dat de band eerder dit jaar met Delain op tour was in o.a. Duitsland en door Delain uitgenodigd was om twee data in Nederland te doen.

LastDayHere speelt moderne rock met stevige breaks en up-tempo stukken die af en toe zelfs aan het stevige werk van Disturbed doen denken. De band bracht in 2007 het album "From pieces created" uit en in het half uur dat de band heeft worden daar nummers van gespeeld. Zo komen o.a. "Never coming around", "This time" en "Burned inside" voorbij. Aan de zanger zal het vanavond niet liggen, vanaf het eerste nummer zet hij stevig in, vraagt het publiek te klappen en de handen te laten zien, maar het publiek dient nog wel even opgewarmd te worden, want de reponse is in het begin nogal laag. Dat maakt de band echter niets uit, want zij blijven zich de hele set volledig geven. Zanger Marko Duplisak klinkt zeer sterk, zijn stem is goed te horen, krachtig en haalt met gemak het niveau van het album. Ook met de backing vocals van de gitarist klink het allemaal erg goed. Deze band doet absoluut niet onder voor Amerikaanse collega's die dit genre toch vaak domineren en maakt vanavond een zeer goede indruk. Na afloop van het concert is er veel tijd voor de fans en wordt het inladen van de gear zelfs even onderbroken als ik de dame van de CDs vraag of de zanger ook ergens in de buurt is. Een goed optreden, een leuke band, zeker gaan zien als ze weer terug zijn!

Na 15 minuten staat de volgende band al op het podium, Cardamon. Hoewel deze band al vijf jaar bestaat is dit de eerste keer dat ik ze zie en hoor. De band trapt af en zangeres Floortje Donia komt vrolijk gekleed met brede glimlach het podium op. En die indruk heb ik de hele avond van de band. Er wordt veel gelachen met elkaar tijdens het spelen en de band lijkt er erg veel plezier in te hebben. Dat is ook erg fijn om naar te kijken. Maar dat is nog niet eens het meest positieve. De vocalen van Donia zijn ijzersterk. Alles klinkt zeer zuiver terwijl het lijkt alsof ze er amper moeite voor hoeft te doen. Het geluid is erg goed vanavond en de nummers (die ik dus voor het eerst hoor) klinken lekker afwisselend. Dat zorgt ervoor dat ik de 35 minuten die zij spelen onafgebroken geboeid kan genieten van deze band. Dit is een band die ik absoluut nog eens moet gaan zien en ik kan alleen maar hetzelfde aanraden.

Headliner vanavond is Delain. Het wisselen tussen de bands gaat zo snel dat Delain om 21.15h al kan beginnen. Ik heb de band enkele jaren terug op een bevrijdingsfestival gezien en het mag vanavond duidelijk zijn dat deze band enorm is gegroeid. Niet alleen wat publiek betreft, want het is compleet uitverkocht, maar zeker wat show betreft in de letterlijk zin van het woord. Delain levert een glad gepolijste rockshow. Het ziet er allemaal erg professioneel uit, met hier en daar toevoegingen zoals een verhoging voor zangeres Charlotte Wessels met een ventilator zodat haar haren mooi wapperen in de wind, en een bellenblaas-apparaat. Eén voor één komen de leden naar voren door de spotlight. Om zo dicht mogelijk bij het geluid van het album in de buurt te komen wordt er op veel plekken gewerkt met samples van voornamelijk vocalen. Dat is wat mij betreft niet altijd nodig. Het neemt niet weg dat dit wel voor een mooi geluid zorgt natuurlijk. Opvallend in de set vanavond zijn onder andere de cover "Cordell" en het nummer "Shattered", welke de band naar eigen zeggen op veler verzoek speelt. Enkele nummers die voorbij komen zijn "The Gathering", "Frozen" en "Go away". Het geluid is goed, zangeres Charlotte klinkt ook goed, aan Delain is niets op te merken. De band zorgt voor een goede sfeer, heeft heel goed in de gaten wanneer het publiek warm is en laat ze meespringen en klappen op de juiste momenten. Ik denk niet er één Delain-fan tussen zal zitten die teleurgesteld naar huis zal zijn gegaan! (Omdat ik maar 45 minuten van het concert heb kunnen zien kan ik verder niets zeggen over de afloop.)

1 opmerking:

Unknown zei

Fijn om te horen. Hier doen we het voor.