Recensie Marduk + Vader + Fleshgod Apocalypse + The Ordher

Gisteravond speelden vier bands in Atak in Enschede onder de titel Funeral Nation Tour. De aftrap was voor Brazilianen van The Ordher. Het drietal trapt direct stevig af. De riffs van gitarist Fabiano Penna zijn zo snel dat het bijna niet te volgen is. De zanglijnen zijn hard maar de timing van de teksten is bijna melodisch. In het begin maakt het drietal nog niet echt indruk op mij, pas als ik dicht bij de gitarist ga staan komt het geluid pas tot zijn recht. Opvallend is dat de solos constant anders zijn en daardoor niet bepaald inwisselbaar. Bij het nummer "Silent enemies" moet ik dan toch om. Deze band is wat podium presentatie absoluut niet de meest interessante band vanavond, maar de extreme death metal maakt wel indruk.

Daarna is het de beurt aan Fleshgod Apocalypse. De band bestaat nog maar twee jaar. De vier heren spelen death metal met weinig afwisseling. Vooral in het begin klinkt het allemaal als één muur van muziek. Daarbij klinken de solos niet echt geweldig. Sommige lijken te laat ingestart en het geluid zelf is ook niet echt passend. De bassist doet de background vocals, maar kan blijkbaar niet zingen en moeilijke partijen bassen tegelijk, want zodra het wat lastig wordt moet hij toch naar de bas kijken, waardoor hij zijn gezicht tijdens het zingen wegdraait van de microfoon. Kleine details, maar wel jammer. Als de band afscheid neemt blijkt dat er toch nog een nummer op de setlist staat, dus wordt die dan ook nog maar gespeeld. Een titel heb ik niet gehoord, maar de band sluit met een sterke nummer en een paar vette riffs alsnog af.

Vorig jaar vierde Vader zijn 25-jarig bestaan. Nu stonden ze met het nieuwe album "Necropolis" op zak klaar voor een set van zo'n 45 minuten. De zanger staat achter een microfoon-stand van een uitvergrote ribbenkast alsof hij achter een lessenaar staat. En de lessen van Vader zijn zeer goed verteerbaar. Met vele 'dankuwel' en 'Godverdomme' speelt de band een sterke set. Nummers van zowel het nieuwste album als het eerste album komen voorbij, wat uiteraard zorgt voor een mooie afwisseling in de muziek. Alles klinkt zeer strak. Vader is niet alleen leuk om te horen, maar het ziet er ook allemaal zeer rauw uit. Als de band is uitgespeeld en achter het scherm verdwijnt wacht iedereen natuurlijk op de encore, maar al gauw verschijnt iemand op het podium om de technici te waarschuwen dat Vader niet terug zal komen. De twee nummers die nog op de setlist stonden worden helaas niet meer gespeeld.

Het was voor mij mijn eerste kennismaking met Marduk. De band speelt misschien wat minder technisch, maar absoluut niet minder heavy. Vooral erg sterk is de afwisseling in de nummers die gespeeld worden, niet alleen de supersnelle nummers, maar ook wat langzamere hakkende nummers komen voorbij. Zanger Daniel "Mortuus" Rosten is zeer energiek en lijkt alles te geven. Voor Marduk geldt net als bij Vader dat deze band niet alleen leuk is om te horen, maar vooral ook erg leuk om te zien. Ook voor mensen die niet dagelijks black metal en death metal luisteren blijft een bezoek aan bands als Marduk en Vader de moeite waard alleen al vanwege de indrukwekkende show.

Setlist Vader (thanks to Jason)
1. Devilizer
2. Final Massacre