Review Believeisadoubt in Rocks, Enschede

In het kader van Popronde, speelde gisteravond het Nederlandse Believeisadoubt op het kleine podium van Café Rocks in Enschede. De band werd vorig jaar nog derde bij de Grote Prijs van Nederland. Dit jaar verliet ook drummer en medeoprichter Iwan de band, maar deze is inmiddels alweer vervangen.
Ondanks dat het klein podium maar amper 20cm hoog is en de band dus face-to-face met het publiek staat, rockt de band er stevig op los. Ik ben persoonlijk niet bekend met alle nummers van de band. Met een demo en twee EP’s op zak (met "On bare feet" van dit jaar) heeft de band genoeg materiaal om een interessante set vol te spelen met eigen nummers. De opener, een lang instrumentaal stuk dat uiteindelijk wordt voorzien van vocalen zet meteen de toon. Het hele optreden door speelt de band lekker in het gehoor liggende emorock. De nummers zijn niet dusdanig dat je ze na het optreden direct nog in je hoofd hebt hangen. Dat vraagt zeker om nog een paar luisterbeurten op CD danwel op Myspace. Dat neemt niet weg dat dit een erg leuke band is om te zien als je ze nog niet kent. De podiumervaring is duidelijk te merken en zowel plezier als professionaliteit straalt eraf. Believeisadoubt is dus een echte aanrader om te gaan zien.
Na drie kwartier neemt de band afscheid, maar zanger Fons neemt nog even zijn semi-akoestische gitaar om wat rustige nummers in zijn eentje voor zijn rekening te nemen, waaronder de Foo Fighters cover “Everlong”. Helaas was dat mijn vertrekpunt, dus wat zich daarna nog heeft afgespeeld is mij niet bekend, maar dit was zeker een geslaagd optreden.